Då och nu

Groddjuren under karbon var de första landlevande ryggradsdjur som återvände till ett vattenliv. Därefter har landlevande djur gång på gång anpassats tillbaka till ett liv i vatten.

Under krita är det mosasauriernas tur, stora ödlor som anpassas till ett liv i havet och som är släkt med varaner. Bland fåglarna utvecklas också havslevande former under perioden som påminner om pingviner.

Dessa fossila havsdjur och deras nutida motsvarigheter har en sak gemensamt: de andas med lungor, precis som vi. Det visar att deras ursprung är landlevande varelser.

Mosasaurier

Mosasurierna var stora ödlor som kunde bli upp till 18 meter långa. Under krita utvecklas de till vattenlevande djur, släkt med dagens varaner.

Nu levande bandvaraner är också duktiga simmare, som jagar fisk och krabbor. Men de är också väl anpassade till ett liv på land. De springer snabbt, kan klättra i träd och jagar små däggdjur och fåglar.

Bandvaran. Foto: Thomas Mörs, NRM

Bandvaraner är duktiga simmare men också väl anpassade till ett liv på land.

Foto: Thomas Mörs

Mosasaurierna simmade på ungefär samma sätt som nutida varaner. Däremot kunde de inte röra sig på land, eftersom deras ben omvandlats till fenor. Därför kunde de inte lägga ägg på land, utan födde levande ungar.

Mosasaurus. Bild: Nobu Tamura, cc-by-sa

Mosasaurus simmade ungefär på samma sätt som varaner, men kunde inte röra sig på land.

Bild: Nobu Tamura

Fåglar

En annan grupp som utvecklade havslevande former under krita var fåglarna. Hesperornis var den första fågel som förlorade flyg­förmågan i anpassningen till ett marint liv. Det hände 70 miljoner år efter uppkomsten av de första fåglarna.

Hesperornis. Bild: Simon Stålenhag, NRM

Hesperornis var liksom dagens pingviner helt anpassade till ett liv i havet.

Bild: Simon Stålenhag

Hesperornis var en motsvarighet till dagens pingviner, men mycket större. Den kunde bli hela 180 cm lång, alltså som en fullvuxen människa! I motsats till pingviner, som simmar med sina vingar, simmade Hesperornis med fötterna, på samma sätt som dagens lommar.